piątek, 12 lipca 2013

KRUCHE CIASTO Z OWOCAMI

Tym razem coś na duuuuży apetyt :) Albo w sam raz na rodzinne spotkanie. Wygrzebałam przepis mojej cioci, której wypieki zmywają sen z powiek (sernik śni mi się po nocach, serio!). Planowałam upiec kruche ciasto z truskawkami, ale nigdzie nie znalazłam już ładnych i wartych zakupu truskawek... Dlatego zdecydowałam się na jabłka. Kwaśne i twarde. Kupiłam dwa kilogramy malutkich, pysznych jabłuszek... wszystko pięknie, gdyby nie to, że dopiero w domu do mnie dotarło, że będę musiała je wszystkie obrać i pokroić. Było trochę zabawy... Ale smak ciasta zrekompensował mi wszystko :) No i ta ilość - cała gigantyczna blacha. Może nie zniknie tak od razu...

Składniki :


1 kg mąki (tak, tak - cały kilogram, ale możecie spróbować upiec połowę porcji, ja niestety nie mama odpowiedniej blachy...)
1 szklanka cukru (przy takiej ilości ciasto wcale nie wychodzi takie słodkie, więc jeśli ktoś lubi słodsze można dodać więcej cukru)
4 jajka (całe)
1 proszek do pieczenia (na 1 kg mąki)
1 cukier waniliowy (na 1 kg mąki)
1 kostka masła (250 g)
2 łyżki śmietany 18%
2 kg jabłek (kwaśnych i twardych, do mniejszej porcji odpowiednio mniej owoców)
cynamon

Przygotowanie :
Zaczynamy od umycia, obrania i pokrojenia jabłek na ćwiartki i na plasterki. Na pełną porcję ciasta radzę wyciągnąć z szafy sporą miskę. Miękkie masło wymieszać z cukrem, cukrem waniliowym i jajkami. Dodać mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia. Dopóki konsystencja jest rzadka można mieszać mikserem, potem zdecydowanie lepiej ugniatać ręką.



Dodać śmietanę i zagnieść ciasto w kulkę. Podzielić na pół.
Rozwałkować połówkę i przenieść na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Oczywiście na taką dużą, płaską blachę, która standardowo jest na wyposażeniu przeciętnego piekarnika. Zamiast papieru można wysmarować blachę masłem i obsypać bułką tartą. Ciasto jest dość lepkie, więc można kawałkami załatać puste miejsca na blaszce.

Na wierzch ciasta układamy pokrojone jabłka. Wszystkie jabłka - wyjdą dwie warstwy. W sumie czym więcej nadzienia owocowego tym lepiej :)

Jabłka posypujemy obficie cynamonem. 
Drugą część ciasta rozwałkowujemy i przenosimy na blachę. 

Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 170-180 stopni, na 35-45 minut, do momentu aż się zarumieni.
Można sprawdzić patyczkiem. Najlepiej smakuje jeszcze ciepłe.


Żeby nie wyschło warto włożyć je czymś przykryć albo poporcjować i włożyć do pojemniczków. A jeśli przez przypadek mamy w lodówce lody waniliowe albo bitą śmietanę... mniam... smacznego!

1 komentarz:

Dziękujemy za komentarz!